Previous Image
Next Image

info heading

info content


Zorgbemiddeling

Wachttijd te lang, zonder kosten naar een ongecontracteerde psycholoog!

De wachttijden bij gecontracteerde zorgaanbieder zijn te lang. Wat moet de zorgverzekeraar doen?

(Bron tekst: Nederlandse Zorgautoriteit)

Iedereen heeft recht op zorgbemiddeling door zijn of haar zorgverzekeraar. De zorgverzekeraar kan verzekerden op weg helpen naar tijdige zorg, juist ook als er sprake is van wachtlijsten. Is er sprake van een wachttijd die langer is dan de Treeknorm?

(De Treeknorm beschrijft de maximaal aanvaardbare wachttijd. Deze ligt voor de basis-ggz op vier weken voor de aanmeldwachttijd, tien weken voor de behandelwachttijd en op veertien weken voor de totale wachttijd.) Moet u langer wachten, neem dan contact op met uw zorgverzekeraar.

Dan kan de verzekerde dus meteen om zorgbemiddeling vragen bij de zorgverzekeraar. De zorgverzekeraar moet zijn verzekerde, welke polis hij ook heeft, helpen aan een alternatieve zorgaanbieder om te voldoen aan zijn zorgplicht. De zorgverzekeraar bekijkt dan waar de verzekerde snel(ler) terecht kan.

Als er geen plek is bij een zorgaanbieder met wie er een contract is, dan kan de zorgverzekeraar ook een niet-gecontracteerde zorgaanbieder benaderen. Er wordt dan vaak voorafgaand aan de zorg een individuele maatwerkafspraak gemaakt. In dat geval zal de zorgverzekeraar de geleverde zorg aan zijn verzekerde volledig vergoeden.

Leidt de zorgbemiddeling niet tot tijdige zorg voor de verzekerde? Dan mag de zorgverzekeraar de vergoeding van de zorg niet beperken, als de verzekerde wel tijdig bij een niet-gecontracteerde zorgaanbieder terecht kan. Belangrijk hierbij is wel dat de verzekerde eerst echt om bemiddeling heeft gevraagd.

Het is belangrijk dat zowel zorgverzekeraars als zorgaanbieders mensen wijzen op de mogelijkheid van zorgbemiddeling.

Kijk voor meer informatie op: mijnzorgverzekeraar.nl.